سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکه کاردان باشد، فرمانروایش او را دوست خواهد داشت . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :3
کل بازدید :51251
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/5
11:18 ص

همدلی،مهارت ارتباطی کلیدی

اساس نزدیکی عاطفیدر یک رابطه "همدلی" است، و "همدلی" ریشه و بنیاد تجربه ما انسانها بهعنوان "ما" به جای "من" و "تو" است. اگر احساس کنید شریک زندگی شما (یاطرف مقابل شما هرکه باشد) واقعاً آن چیزی را که شما در مورد یک مسألهاحساس می کنید حس می کند، سختی و فشار کمتری را احساس خواهید کرد،علاوه بر این به یکدیگر نزدیکتر خواهید شد و بیش از پیش به او اعتمادخواهید کرد، و این کار به نوبه خود باعث خواهد شد تا او نیز احساساتمشابهی از نزدیکی و اعتماد را نسبت به شما تجربه کند. اصولاً همدلی یکمهارت مثل هر مهارت دیگری است که می توانید آن را کسب کنید و ازهمسرتان هم بخواهید آن را کسب کند. علاوه بر این، تقویت مهارت همدلی بهشما کمک خواهد کرد که بتوانید والدین خوبی نیز باشید. بچه ها نیز نیازبه همدلی دارند.
تخیلعاطفی
همدلی به معنای توافق یا تأیید نیست. همدلی یعنی درککردن مستقیم لایه های زیرین احساسات، خواسته ها و محرکهایروانی فرد دیگر. یعنی به دنیا از چشمان وی بنگرید: "اگه منجای اون بودم چه احساسی داشتم؟" همدلی، به معنی مهارت هی اساسی زیراست:

توجه کردن
توجه، مثل نورافکن است،موضوع موردنظر را روشن می کند. به چندین طریق می توانید مهارت "توجهکردن" خود را تقویت کنید: خونسردی تان را حفظ کنید. خودآگاهانه بخواهیدکه برای مدت زمانی خاص توجه تان را به مخاطب معطوف کنید. فقط گوش کنید،بدون این که درباره آن چه می گوید، قضاوت کنید. بدون این که سعی کندنقش روانکاو یا درمانگر را ایفا کند در مورد لایه های عمیق تر احساساتفرد به ملایمت و با ملاحظه پرس و جو می کند. این کار باید با دقت تمامو اغلب در اواخر گفت و گو انجام شود، بدون این که به نظر برسد شما میخواهید مسایلی که اکنون مطرح شده بی اهمیت تلقی کنید (به خصوص اگر درمورد خودتان باشد(

چکمجدد
وقتی پیغامی را دریافت می کنیم باید به فرستنده اعلامکنیم "پیام دریافت شد". در غیراین صورت او همچنان به ارسال پیام ادامهخواهد داد، حتی گاه قوی تر و بیشتر. بنابراین سعی کنید سؤالاتی نظیرموارد زیر را مطرح کنید: بذار من بگم چی از حرفات فهمیدم، تو می گی... ؟من مطمئن نیستم که اونو کاملاً فهمیده باشم، اما به نظرم منظورت اینهکه...، درسته؟ آیا مسأله اصلی به نظرت اینه که ...؟آیا درسته که بگیمتو احساس می کنی که...؟بنابراین یک قسمت قضیه اینه که...، قسمت دومشاینه که... و قسمت سومش هم اینه که...، درسته؟

پاداش همدلی
با داشتن تصویر و تصوربهتری از احساسات و خواسته های طرف مقابل مان، بهتر می توانیم مسایلمانرا حل کنیم، چون به این ترتیب می توانیم رفتار هماهنگ تر و متناسب تریدر قبال یکدیگر داشته باشیم. علاوه بر این وقتی طرف مقابل ما احساس کندکه درک شده، بیشتر مشتاق درک متقابل خواهد شد. وقتی نیازهای اولیه واصلی بقا برآورده می شوند عمیق ترین پرسش هرکسی در هر رابطه مهمی ایناست: "تو مرا درک می کنی؟" و تا وقتی که این سؤال با یک "بله" پاسخداده نشود، این سؤال همچنان به گل آلود کردن رابطه آن دو خواهد پرداخت،اما وقتی همدلی را دائماً زنده نگه می داریم، تار و پود رابطه مکرراًدرهم بافته می شود و بافت رابطه محکمتر و مقاومتر می شود.


      مضرات خشم