سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر اندازه دانش انسان افزون گردد، توجّه وی به نفسش بیشتر گردد و در ریاضت و اصلاح آن کوشش بیشتری مبذول کند . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :2
بازدید دیروز :9
کل بازدید :51267
تعداد کل یاداشته ها : 37
103/2/7
4:10 ع

مشکلات ارتباطی معمولی زوجین

گاتمن (1991 ) بر این عقیده است که بسیاری از الگوهای ارتباطی منفی از چهار طبقه پیروی می کنند.

انتقاد در مقابل گله: وقتی فردی به همسر بجای گله حمله می کند ، اختلافات شروع می شود . بعنوان مثال بجای گفتن « من هیچ تفریحی ندارم چون تو سینما رفتن را دوست نداری» گفته شود « من واقعاً از سینما رفتن لذت می برم و آرزو دارم با هم به سینما برویم ».

  اهانت: تفاوت بین انتقاد و اهانت ، قصد جریحه دار کردن، صدمات روانشناختی به همسر است. توهین، بد صدا کردن، بد خلقی، استهزاء و زبان اهانت آمیز علائم اهانت هستند.

  تدافعی بودن: در این مورد زوجین به عنوان یک تیم عمل نمی کنند. هر دو مسئولیت خویش را نا دیده می گیرند و خود را معذور می سازند و از شیوه هایی مثل شکایت از همدیگر استفاده می کنند.

سر سختی در مخالفت: هنگامی که زوجین به نقطه ای از یأس می رسد،که ممکن است یک عضو به دیوار سختی تبدیل شود و خودش را از مکالمه کنار بکشد. تبدیل شدن به دیوار سخت هم نوعی اهانت است و هم نوعی انتقال و نوی عکس العمل که در اثر درماندگی است. اغلب این افراد با سرسختی شان باعث یکسری مشکلات می شوند ( یانگ و لانگ، 1989 ) .

مشکلات ارتباطی ناسازگارانه خاص در زوجین

‌خواندن افکار: معمولاً وقتی روی می دهد که یکی از زوجین بر اساس تمایلات ادارکی خود از دیگری عمل می کند، بدون آنکه بازخوردی ارائه شود. این عمل اغلب در زوجینی رخ می دهد، که یا زمان زیادی است که یکدیگر را می شناسند و یا مدت زمان کمی با هم بوده اند.

 مذاکرات کلیشه ای: تمایلات زوجین برای رسمی بودن شدید منجر به عدم ابراز احساسات زیر بنایی می شود. افرادی که این نوع ارتباط را دارند، اغلب تحت دو نوع تربیت والدینی بودنده اند، تحصیلات بالایی دارند،ارزش زیادی برای متمدن بودن قائلند و ازتعارض پرهیز می کنند(مهدویان، 1376 ).

 حق داشتن : بسیاری از زوجهای غیر شاد اعتقاد به محق بودن خود دارند، خود را محق می دانند، تصدیق خود و عدم انعطاف پذیری آنها یک مشکل فردی است و این مشکل می تواند در دو فرد دیده شود. و یا یکی از زوجین برای اثبات شایستگی و حق بودن خود، تلاش کند ( مهدویان ، 1376 ).

 سندروم خود خلاصه کردن: بسیاری از زوجین آنچه را که می خواهند بگویند در ذهن می گذارند و به سادگی منتظر می شوند تا فرد دیگری صحبت خود را متوقف کند، به جای آنکه گوش دهند چه چیزی می گوید، این سندروم که توسط گاتمن ( 1991 ) معرفی شد یک شیوه برای توصیف نوعی تعامل است در این شیوه زوجین حرفها و شکایات مشابه را تکرار می کنند بدون اینکه عکس العملی نسبت به بیان فرد دیگر ارائه کنند.

 شکایت متقابل: در پاسخ به شکایت فردی دیگر، همسر با شکایت خود از او، به او پاسخ می دهد. به عنوان مثال؛ زن : « من دوست دارم برای گلف بازی پول کمتری خرج کنی »، شوهر: «من هم دوست دارم تو کمتر لباس بخری».

 پیام متباین‌: شامل جنبه های مثبت و منفی پیامهای کلامی و غیر کلامی است که دارای معانی مشابه نیستند.

 الگوی نیش زدن:‌ نیش زدن پیام متباینی است که شامل پیام مثبتی،که درانتهایش انتقاد است. مثال «‌مطمئناً تو تصمیم داری وقت بیشتری را به من اختصاص دهی، اما چرا تا حالا در این پنج سال این کار را نکردی ؟»

 نشنیدن مثبت ها: سیکل عادی که در بسیاری از زوجهای آشفته رخ می دهد هنگامی است که تقدیر و تصدیق شنیده نمی شود و بجای آن یک یا دو زوج فقط به جنبه های منفی ارتباط توجه دارند( یانگ و لانگ، 1998).


  
  
افسردگی‌ خفیف‌ (دیس‌تایمی‌) عبارت‌ است‌ از افسردگی‌ مزمن‌ همراه‌ با علایمی‌ که‌ خفیف‌تر اما درازمدت‌تر از علایم‌ دوره‌های‌ شدید افسردگی‌ هستند. شروع‌ افسردگی‌ خفیف‌ معمولاً بی‌ سروصدا است‌ و بسیاری‌ از افراد متوجه‌ تغییر در زندگی‌ خود نمی‌شوند. علایم‌ ممکن‌ است‌ در دوران‌ کودکی‌ یا نوجوانی‌ آغاز شوند و تا سال‌ها یا شاید هم‌ ادامه‌ داشته‌ باشند.
   علایم‌ شایع‌
افسردگی‌ خفیف‌ این‌ طور تعریف‌ می‌شود: وجود چندین‌ مورد از علایم‌ زیر در اغلب‌ ساعات‌ روز و در اغلب‌ روزها به‌ مدت‌ دو سال‌ یا بیشتر (یک‌ سال‌ در کودکان‌ یا نوجوانان‌) به‌ طوری‌ که‌ فرد هیچگاه‌ بیش‌ از دو ماه‌ رها از این‌ علایم‌ نبوده‌ باشد:
نداشتن‌ اشتها یا برعکس‌ پرخوری‌
مشکلات‌ خواب‌ (خواب‌ زیاد یا کم‌)
فقدان‌ انرژی‌؛ احساس‌ خستگی‌ در تمام‌ اوقات‌
مشغولیت‌ ذهنی‌ زیاد درباره‌ احتمال‌ شکست‌ در کارها و بی‌کفایتی‌، و نیز داشتن‌ افکار منفی‌ (ناامیدی‌)
احساس‌ تأسف‌ برای‌ خود؛ منفی‌ بافی‌
نداشتن‌ بازده‌ کاری‌ مناسب‌ در خانه‌ و محل‌ کار
مشکل‌ در تمرکز و تصمیم‌گیری‌
نداشتن‌ علاقه‌ یا لذت‌ نبردن‌ از فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ لذت‌بخش‌ یا فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری های‌ اجتماعی‌
تحریک‌ پذیری‌
گریه‌ کردن‌ بدون‌ دلیل‌
زیاد ایراد گرفتن‌ یا شکایت‌ کردن‌
شکاک‌ بودن‌
    علل‌
احتمالاً در اثر ترکیب‌ عوامل‌ ژنتیکی‌، نحوه‌ بزرگ‌ شدن‌ و تربیت‌، و نیز عوامل‌ روانی‌ (مثل‌ از دست‌ دادن‌ شغل‌ یا طلاق‌) به‌ وجود می‌آید.
   عوامل تشدید کننده بیماری
سابقه‌ خانوادگی‌ افسردگی‌
   پیشگیری‌
راه‌ مشخصی‌ برای‌ پیشگیری‌ از آن‌ وجود ندارد. بهتر است‌ تغییرات‌ عمده‌ احتمالی‌ در زندگی‌ خود را پیش‌بینی‌ کنید و برای‌ آنها آمادگی‌ داشته‌ باشید.
   عواقب‌ مورد انتظار
به‌ بیشتر کسانی‌ که‌ دچار افسردگی‌ خفیف‌ هستند می‌توان‌ با درمان‌ مناسب‌ کمک‌ کرد. امکان‌ دارد چندین‌ ماه‌ طول‌ بکشد تا علایم‌ رو به‌ بهبود بگذارند. گاهی‌ فرد تا زمانی‌ که‌ تحت‌ درمان‌ قرار می‌گیرد و احساس‌ خوبی‌ پیدا کند متوجه‌ نمی‌شود که‌ چقدر افسرده‌ بوده‌ است‌.
   عوارض‌ احتمالی‌
بازگشت‌ افسردگی‌ و مزمن‌ شدن‌ آن‌؛ بروز دوره‌ شدید افسردگی‌
سوء مصرف‌ الکل‌ یا وابستگی‌ به‌ آن‌
سایر عوارض‌ به‌ وجود بیماری‌ زمینه‌ای‌ و نوع‌ آن‌ بستگی‌ دارند.
    درمان‌
 
   اصول‌ کلی‌
گرفتن‌ شرح‌ حال‌ و انجام‌ معاینه‌ بالینی‌ توسط‌ پزشک‌.
بهترین‌ نتایج‌ با انجام‌ روان‌ درمانی‌ یا مشاوره‌ همراه‌ با دارودرمانی‌ حاصل‌ می‌شوند.
چندین‌ تکنیک‌ روان‌ درمانی‌ در درمان‌ افسردگی‌ خفیف‌ مؤثر هستند:
شناخت‌ یا رفتار درمانی‌ (هدف‌ آن‌ تغییر افکار منفی‌ به‌ افکار مثبت‌ است‌)؛
درمان‌ روابط‌ بین‌ فردی‌ (هدف‌ آن‌ بهبود برقراری‌ روابط‌ با دیگران‌ است‌)؛
تجزیه‌ و تحلیل‌ فرهنگی‌ (هدف‌ آن‌ تعیین‌ نقش‌ جامعه‌ در کم‌ شدن‌ عزت‌ نفس‌ و بروز احساس‌ بی‌عرضگی‌ و ناتوانی‌ در مقابله‌ با مشکلات‌، و نیز کمک‌ به‌ رفع‌ این‌ مشکل‌ است‌).
مشاوره‌ شغلی‌ برای‌ بعضی‌ از این‌ افراد با این‌ هدف‌ که‌ مشخص‌ شود آیا کارشان‌ مطابق‌ با خصوصیات‌ روانی‌ و رفتاری‌ آنها است‌ یا خیر.
پیوستن‌ به‌ گروه‌های‌ حمایتی‌. این‌ گروه‌ها به‌ بسیاری‌ از افراد کمک‌ می‌کنند که‌ در جمعی‌ که‌ همگی‌ مشکلات‌ کمابیش‌ مشابهی‌ دارند، مشکلات‌ خود را مطرح‌ کنند و در این‌ بین‌، بذر دوستی‌های‌ زیادی‌ نیز ریخته‌ خواهد شد.
از نوشیدن‌ الکل‌ اجتناب‌ کنید. اگر برای‌ ترک‌ آن‌ نیاز به‌ کمک‌ دارید به‌ پزشک‌ خود مراجعه‌ نمایید یا با گروه‌های‌ حمایتی‌ مربوطه‌ تماس‌ حاصل‌ کنید.
استرس‌ عاطفی‌ را در زندگی‌ خود کم‌ کنید. روش‌های‌ مقابله‌ با استرس‌ را یاد بگیرید.
    داروها
پزشک‌ شما ممکن‌ است‌ داروهای‌ ضد افسردگی‌ تجویز کند. امکان‌ دارد مصرف‌ دارو تا چندین‌ ماه‌ یا گاهی‌ چندین‌ سال‌ ضرورت‌ داشته‌ باشد. توجه‌ داشته‌ باشید که‌ اگر یک‌ نوع‌ دارو مؤثر نبود، ممکن‌ است‌ داروهای‌ دیگری‌ وجود داشته‌ باشند که‌ تأثیر خوبی‌ بگذارند، بنابراین‌ به‌ هیچ‌ عنوان‌ ناامید نشوید.
   فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری
محدودیتی‌ برای‌ آن‌ وجود ندارد. انجام‌ ورزش‌ منظم‌ توصیه‌ می‌شود.
   رژیم‌ غذایی‌
یک‌ رژیم‌ غذایی‌ طبیعی‌ و متعادل‌ داشته‌ باشید تا وضعیت‌ سلامت‌ شما در بهترین‌ حالت‌ حفظ‌ شود.
    درچه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟
اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده تان‌ علایم‌ افسردگی‌ خفیف‌ را دارید.
اگر علایم‌ بدتر شوند یا علی‌رغم‌ درمان‌ رو به‌ بهبود نگذارند.

  
  

علائم و نشانه های افسردگی     :

افسردگی ممکن است به صورت های زیر زندگی آدمی را تحت تأثیر قرار     دهد    :

1) تغییرات در احساسات و ادراکات    :

- گریه     های مکرر یا فقدان پاسخ دهی عاطفی

- ناتوانی از لذت بردن از هر چیزی

- احساس نا امیدی یا بی ارزشی

- احساس افراطی گناه یا خود سرزنشی

- فقدان صمیمیت نسبت به خانواده و دوستان

- بدبینی نسبت به آینده

- احساس درماندگی    

افکار     خودکشی

- غمگینی،     اضطراب، خشم و دیگر عواطف ناخوشایند

2) تغییرات در رفتار و نگرش:

- فقدان علاقه به فعالیت های قبلی و کناره گیری از دیگران

- غفلت از مسئولیت ها و توجه نکردن به ظاهر شخصی

- تحریک پذیری و به آسانی دستخوش خشم شدن

- فقدان انگیزه به منظور پیگیری اهداف

- نارضایتی کلی از زندگی

- کاهش توان حافظه، ناتوانی در تمرکز، بلا تصمیمی و آشفتگی

- تغییرات شناختی

- کاهش توانایی رویارویی با مسائل روزمره

3) تغییرات جسمانی و شکایات بدنی:

- خستگی مزمن و فقدان انرژی

- فقدان کامل اشتها یا خوردن اجباری

- بی خوابی، بیداری زود هنگام صبحگاهی یا خواب بیش از حد

- سردردها ، پشت دردها و سایر شکایات مشابه بدون دلیل

- مشکلات گوارشی شامل درد معده، تهوع، اشکال در هضم و تغییر در کارکردهای روده ای مثل یبوست

- چرخه های نامنظم قاعدگی

- کاهش یا افزایش غیر متعارف وزن

- فقدان یا کاهش تدریجی میل جنسی

توجه به این نکته ضروری است که با توجه به علائم و انواع افسردگی گفته شده، وجود برخی از علائم در افراد، دلیل بر بیماری و اختلال نیست، بلکه هدف صرفا شناسایی انواع افسردگی می باشد و تشخیص بایستی صرفا توسط افراد متخصص صورت گیرد.

منبع : سایت پزشکان بدون مرز


  
  

افسردگی، انواع و علائم آن 

همه ی افراد در طول عمر خود، افسردگی را تجربه می کنند. این احساس که معمولا به     دنبال فقدان یا ناکامی ایجاد می شود، در شرایط طبیعی پس از چند ساعت یا چند روز از     بین می رود؛ اما هر گاه حالت افسردگی ادامه پیدا کند و در سلامتی فرد تاثیر معنی     داری بگذارد، در آن صورت مداخله ی درمانی و کمک حرفه ای الزامی خواهد بود    .

تاریخچه ی افسردگی :این اختلال از زمان بابلی ها مورد شناسایی قرار گرفته بود. کلمه ی ""Depression یا افسردگی از عبارت لاتین Deprimere به معنای در هم فشرده شدن گرفته شده است. از این رو افسردگی به معنای احساس در هم فشرده شدن روح، غم یا بی ارزشی است. در اواخر قرون وسطی، رهبران مذهبی اروپا بر این عقیده بودند که افسردگی به واسطه ی نفوذ و تسلط ارواح شیطانی بر انسان به وجود می آید. مارتین لوتر، اصلاح طلب مذهبی آلمانی نوشت:"تمامی سنگینی روح و مالیخولیا از شیطان سرچشمه می گیرد". در واقع همین اصطلاح مالیخولیا  یا ملانکولیا، به افراد افسرده اشاره داشت و چنین افرادی جن زده، شیطانی، مالیخولیای یا ملانکولیک خوانده می شدند. به همین دلیل سالیان دراز افسردگی، با روش هایی مانند شلاق زدن(برای خرج کردن ارواح شیطانی و جن)، حجامت، جن گیری و سال های اخیر با دوش گرفتن آرامش بخش تحت درمان قرار می گرفت. در نهایت با کشف داروی ضد افسردگی در دهه ی 60 میلادی  و تسکین افسردگی با تجویز این داروها، کم کم روش های خرافی برچیده شد.

افسردگی چیست؟

در زبان روزمره اصطلاح افسردگی برای اشاره به یک حالت احساسی، واکنش به یک موقعیت و شیوه رفتار مختص به فرد به کار می رود. افسردگی اغتشاشی در خلق است که با درجات متفاوت غمگینی، یاس، تنهایی، ناامیدی، شک در مورد خویشتن و احساس گناه مشخص می شود. بنابراین با این توضیحات بایستی احساس افسردگی را از اختلال تفکیک نمود. همه ی ما گاهی احساس دلتنگی  و غم می کنیم. این احساس ها جزء طبیعی موجود انسان است و  بنابراین در مقاطعی کوتاه، فرد را تحت تأثیر قرار می دهند. ولی افسردگی به عنوان یک اختلال در دوره های زمانی طولانی تری تداوم می یابد و شکل ناسازگارانه ای از افسردگی است که اثرات پایداری بر روی عملکرد فرد باقی می گذارد.

انواع افسردگی :

همان طور که گفته شد افسردگی درجاتی از یک حالت احساسی زود گذر تا یک اختلال شدید را در برمی گیرد. برای فهم بهتر این نکته، لازم است اشاره ای به انواع افسردگی داشته باشیم:

1- احساس افسردگی: که معمولا به عنوان اندوه شناخته می شود و در اثر تغییرات موقعیتی و شرایط جدید یا برخوردهای مقطعی ایجاد می شود. این احساس معمولا بعد از برطرف شدن موقعیت و سازگار شدن شخص با شرایط تازه، به سرعت از بین می رود.

2- داغدیدگی یا واکنش سوگ: غمی است که در اثر فوت نزدیکان بوجود می‌ آید. وقتی رابطه ی مهمی پایان می یابد، بیشتر بازماندگان حالتی را تجربه می کنند که معمولا این حالت نیز کاملا عادی است، مگر آنکه واکنش های سوگ به صورت طولانی باقی بماند.

3- اختلال سازگاری با خلق افسرده: مواجهه ی فرد با یک موقعیت قابل توجه گاهی منجر به این حالت می شود. در چنین وضعیتی، انتظار می رود با کاهش تأثیر موقعیت، حالت های بیمار گونه نیز از بین برود.

4- اختلال افسردگی عمده و افسردگی خویی: زمانی که شدت علائم افسردگی به حدی باشد که کلیه ی عملکردهای آدمی را تحت الشعاع قرار می دهد و باعث تأثیرات عمده در عواطف، رفتار، تفکر و روابط اجتماعی می گردد، اختلال افسردگی عمده نامیده می شود. در صورتی که شدت علائم افسردگی به اندازه ای باشد که عملکردها کمتر آسیب ببینند، اختلال افسرده خویی وجود دارد.

5- اختلال دو قطبی و ادواری خویی: نوسانات خلقی شدیدی که بین دوره های شیدایی (شادی و خوشی افراطی که به نشئه تعبیر می شود) و افسردگی به وجود می آید، نشان دهنده و شاخص اصلی این اختلال است. در صورتی که نوسانات خفیف باشد و کمتر بر عملکرد آدمی تأثیر بگذارد، به آن اختلال خلقی ادواری یا  ادواری خویی گفته می شود.

6- اختلال دلبستگی واکنشی: وابستگی های بیمار گونه ی دوران کودکی که از آن به عنوان  افسردگی های دوران کودکی یاد می شود، تحت این گروه طبقه بندی می شود.

7- اختلال خلقی یا افسردگی فصلی : نوعی یا  دوره ای از افسردگی است که معمولا در پاییز و زمستان تجربه می شود و یکی از عوامل مهم آن نور ناکافی است. احتمالا نور ناکافی تغییرات معنی داری را در سطوح برخی از هورمون ها به ویژه "ملاتونین" ایجاد می کند و از طرفی تغییرات دما و نور موجب به هم خوردن ساعت درونی بدن که الگوهای خواب و بیداری را کنترل می کند، می گردد و این تغییرات منجر به بروز این اختلال می شود.

 

ادامه مطلب...

  
  

تست نظام ارزشی (بخش اول)

لطفا در پاسخنامه مربوطه جواب داده شود.

 

1) به نظر شما تحقیقات علمی باید بیشتر به دنبال چه اهداف باشند ؟ الف ) کشف حقیقت                        ب) استفاده های علمی

2) بطور کلی کتابهای آسمانی از چه نظر برای شما جالب هستند ؟ الف ) از نظر قدرت بیان و داستانهای زیبا   ب) از نظر جنبه های معنوی

 

3) کدامیک از افراد زیر سهم بیشتری در پیشرفت تمدن بشر داشته اند؟ الف ) ابن سینا                         ب ) کاوه آهنگر

4) اگر برای دو شغل زیر استعداد و لیاقت داشته باشید کدامیک را انتخاب می کنید ؟ الف ) تجارت          ب ) وزارت

 

5) هنرمندان بزرگ باید در هنر خود کدام جنبه را در نظر بگیرند ؟ الف ) فقط احساسات خود را            ب ) توجه به تمایلات دیگران

6 ) به نظر شما تحصیل در کدامیک از رشته های زیر برای بشریت اهمیت دارد ؟ الف ) ریاضیات             ب ) الهیات

 

7 ) به نظر شما رهبران اجتماع به کدامیک از کارهای زیر باید بیشتر توجه کنند ؟

الف ) کوشش برای انجام برنامه های سودمند وعملی                 ب ) تشویق پیروان خود به رعایت حقوق دیگران

 

8 ) در جشن ها و مراسمات با شکوه بیشتر تحت تاثیر چه چیزی واقع می شوید ؟

الف ) شکوه و زیبایی جشن                       ب ) نفوذ و قدرت برگزار کنندگان جشن

 

9 ) کدامیک از این دو خصوصیت را مهمتر میدانید ؟

الف ) پایبندی به ارزش های معنوی و تعالیم دینی           ب ) نوع دوستی و کمک به دیگران

 

10 ) اگردر هر دو رشته ادبیات و فیزیک تخصص کافی داشتید ،تدریس کدام رشته را در دانشگاه ترجیح می دادید؟

الف ) ادبیات                     ب ) فیزیک     

                                                   

11 ) از دو کتاب زیر کدامیک را برای خواند ترجیح می دهید ؟ الف ) نقش دین در دنیای امروز          ب) عوامل رشد اقتصادی

 

12 ) اگر روزنامه ای را باز کنید کدامیک از این مقاله ها را دقیق می خوانید؟

الف ) سازمان ملل در ده سال گذشته                 ب ) اعلام یک نظریة جدید علمی

 

13 ) در بازدید از مکان های مقدس بیشتر تحت تاثیر چع چیزی واقع می شوید؟ الف ) احساسات معنوی          ب ) سبک معماری و تزئینات

 

14) در صورتیکه وقت کافی داشته باشید ، کدام فعالیت را ترجیح می دهید؟

 الف ) یادگرفتن یک حرفه جالب                ب ) فعالیت افتخاری در مؤسسه خیریه

 

15 ) در بازدید از یک نمایشگاه به دیدن کدامیک از قسمتهای آن بیشتر علاقه مندید ؟

 الف ) محصولات صنعتی                        ب ) وسایل علمی وآزمایشگاهی

16 ) در کدامیک از بحث های زیر بیشتر مایلید شرکت کنید ؟ الف ) روابط ایران با کشورهای خارجی          ب ) هنر معاصر ایران

 

17 ) در حال حاضر هدف ادیان بیشتر چه باید باشد ؟

الف ) توسعه ی تمایلات خیرخواهانه و نوع دوستی                         ب ) تشویق به پرستش خدا و ارتباط معنوی با خدا

 

18 ) از دو مجله زیر کدامیک را بیشتر برای خواندن ترجیح می دهید ؟ الف ) علوم جدید                    ب ) هنر معاصر

 

19 ) شرکت در کدامیک از سخنرانیهای زیر برای شما جالب تر است؟

 الف ) مقایسه حکومت ایران با انگلستان                                 ب ) مقایسه توسعه و رشد ادیان بزرگ

 

20 ) به نظر شما کدامیک از این دو وظیفه آموزش و پرورش،  مهمتر است ؟

الف ) آماده کردن افراد برای تلاش در موقعیتهای فردی      ب ) آماده کردن افراد برای شرکت درفعالیتهای اجتماعی وکمک به همنوعان

 

  21 ) به مطالعه کدام دسته از مشاهیر زیر علاقه دارید ؟ الف ) اسکندر ، نادر شاه ، ناپلئون              ب ) ارسطو ، افلاطون ، ابن سینا

 

22 ) کدامیک از مشخصات زیر را نشان یک تمدن اصیل می دانید ؟

الف ) برخورداری از دستاورد های علم وصنعت                 ب ) وجود صمیمیت و محبت بین افراد

 

23 ) اگر در یک سازمان صنعتی کار کنید ( به فرض حقوق مساوی ) کدامیک از مشاغل زیر را انتخاب می کنید ؟

الف ) مشاور مسائل خصوصی کارمندان                          ب ) یک شغل اداری

 

24 ) مطالعه کدامیک از دو کتاب زیر را ترجیح میدهید ؟ الف ) تاریخچه دین در ایران               ب ) تاریخچه صنعت در ایران

25 ) توجه به کدامیک از دو هدف زیر بیشتر به حال جامعه مفید است ؟ الف ) حقوق فرد و رفاه اجتماعی     ب ) بررسی رفتار انسان

 

26 ) اگر در مقامی باشید که بتوانید یکی از دو کار زیر را انجام دهید کدامیک را ترجیح میدهید ؟

الف ) بالا بردن سطح زندگی مردم                                                         ب ) هدایت افکار عمومی

 

27 ) شرکت در کدامیک از سخنرانیهای زیر را ترجیح میدهید ؟

الف ) پیشرفت خدمات اجتماعی در کشور                                            ب ) بررسی آثار هنرمندان معاصر

 

28 ) کدامیک از نظرات زیر در مورد پیدایش جهان برای شما قابل قبول تر است ؟

الف ) جهان براساس قوانین طبیعی بوجود آمده و هیچ نیروی ماوراء طبیعی درپیدایش آن دخالت نداشته است      ب) خدا جهان را آفریده

 

29 ) به مطالعه کدامیک از دو بخش زیر در روزنامه ها علاقه مند هستید ؟

الف ) مطالب مربوط به معاملات ملکی و نرخ اجناس                                ب ) مطالب مربوط به نمایشگاه ها وموزه های هنری

 

30 ) چه نوع آموزشی را برای آینده ی فرزند خود مهمتر میدانید ؟ الف ) دینی                           ب ) ورزشی.